Ce faci
în “Ultima noapte” înainte de examen? Mai jos 40 de trucuri ca să înveţi
mai eficient atunci când numai de asta nu îţi arde. Unele serioase,
altele haioase. Baftă!
1. Metafora Matrix. În Matrix Neo sau Morpheus se
conectau la Matrice, şi pentru acea perioadă de timp, nu mai « lucrau »
cu corpul, ci doar cu mintea. A învăţa este o astfel de perioadă în
care lucrezi cu mintea.
Dar mintea are alte reguli,
alte feluri de efort decât efortul fizic. Trebuie să le înveţi, să
înveţi să îţi cunoşti propria minte. Şi mai ales trebuie să nu faci
comparaţii între efortul fizic şi cel intelectual – iată de ce simplul
efort de voinţă nu merge pentru învăţat, aşa cum merge când trebuie să
speli vasele sau să faci curat în casă.
Degeaba spui « vreau », cu
cât spui asta mai mult cu cât mintea se blochează. Eficienţa în gândire
este tocmai o anti-eficienţă.
Se aplică şi aici conceptul
de hiper-intenţie al lui Viktor Frankl : dacă « vreau » să învăţ
rezultatul e că nu mai învăţ. Dar dacă încep să citesc, un rând, două, o
pagină, într-un moment neprogramat şi într-un loc neobişnuit
(bucătărie, balcon, pe scara blocului) în timp textul se mută încetul cu
încetul în mintea mea, ideile şi argumentele se mută la mine, ca
într-un transfer făcut pe nebăgare de seamă.
Nimeni
nu poate planifica perioada în care mintea mea este atentă: tot ce pot
face este ca, în clipa în care îmi dau seama că mă uit la litere în loc
să fiu, aşa cum ar trebui, «plecat printre rânduri», ei bine las totul
aşa şi fac o pauză.
2. Trecerea de sofismul « Trebuie să învăţ ». În clipa
în care îţi spui Trebuie, mintea se blochează. De aceea e bine – decât
să înveţi în ultimele 2 zile, să aduni momente în care înveţi « pe
furiş », pe neobservate, în metrou sau aşteptând să se fiarbă mâncarea.
3. Alegerea licenţei: este o
ancoră care îmi redǎ chef sǎ învǎţ o materie care nu îmi place neapărat,
dar îmi dau seama că o să mă ajute pentru licenţă.
4. E
nevoie de un Ritual
pentru a învăţa. Cutare cană de ceai sau de cafea. O haină anume. Cutare
terasă sau cafenea unde merg dimineaţa sau seara pentru o oră, să
citesc în linişte.
5. Muzică convexă şi muzică concavă. Sunt muzici care
vin peste tine şi îţi atrag atenţia, sunt muzici care îţi fac loc şi te
ajută să te concentrezi – de regulă muzică instrumentală. Eu propun un
Playlist de Sesiune pentru fiecare sesiune : o listă de melodii care dă
semnalul că eşti în moment de învăţare.
6. Începi să pregăteşti petrecerea de mâine seară.
7. Unusual. Aristotel învăţa
mergând, Goethe în picioare. Nu zice nimeni că trebuie să învăţăm la
birou. E treaba mea să găsesc Locul care mă blochează, de regulă cel
învăţat de când sunt mic, şi Locul care mă eliberează. Modul de aranjare
a cursurilor, foilor, luminii.
8. Înveţi la două materii deodată. Dacă te
stresează prea mult o materie şi tot îi dai ocol, o soluţie e să
deschizi două cursuri deodată şi să înveţi în paralel. Cui cu cui se
scoate, se zice, stres cu stres se scoate. Mai bine înveţi două cursuri
pe jumătate decât zero curs.
9. 30 de minute. Soluţia limită pe care o spun
studenţilor, când chiar trece timpul şi vezi că nu te apuci de treabă.
Scoţi un mare ceas deşteptător şi îl pui la câte 30 de minute. 30 de
minute film sau serial, 30 de minute citeşti, şi tot aşa. Filmul îţi
ritmează voinţa, în acest caz, dacă tu nu o ai deloc.
10. Bei
multă apă, nu cafea.
11.
Atunci când citeşti şi înţelegi, se întâmplă o adevărată « minune », de
fapt. Minunile nu se pot controla. Aşa că măestria în a învăţa stă în arta pauzelor.
Multe şi dese. Mai precis, dacă te gândeşti « Când mă apuc de citit? »
nu o vei face niciodată. Dar dacă te focusezi, în mod paradoxal, pe
pauze, atunci în mod firesc îţi dai seama că ai văzut destule filme şi
ai fumat destule ţigări. Ar merge 5 minute de citit.
Apoi iar
pauză. Pauza o poţi controla, poţi spune sincer că ai făcut pauză, şi
revii. 15 minute. Iarăşi pauza. Cititul reia un ritm firesc dacă nu te
preocupi de citit, ci de pauze.
12. Ca student, învăţatul e
job-ul tău. Nu zic că
trebuie să fii un angajat model, dar că orice adult care lucrează nu
face doar ce îi place. Dar mărog, după ce îşi termină treaba ia banii şi
merge la Ski: aşa şi studentul, ia nota şi apoi merge la terasă fericit
să aprofundeze subiectul cu colegii.
13. Faci o baie bună, cu sare sau tot
ce prinzi din cameră sau bucătărie. Trei picături de ulei de mentă sunt o
chestie utilă.
14. Există meserii provocatoare şi
pasionante, cum ar fi jurnalist sau spion. Sunt metafore bune pentru a
învăţa: trebuie să « scanezi » rapid informaţia şi să prinzi esenţialul.
Dacă nu îţi place în mod special materia, o poţi lua ca test pentru un
jurnalist sau spion : în cât timp filtrez eu informaţia şi prind un opt?
15.
Tot la capitolul metafore care motivează, îţi imaginezi că pentru
materia care îţi place – să zicem relaţii internaţionale sau sociologie
politică – o să devii un mare specialist cunoscut care o să discute cu
unii sau alţii, la televizor sau la conferinţe. Astfel de oameni au
nevoie să ştie din toate câte puţin, ca la un salon de ambasadă – să
poată purta cam orice discuţie cu oricine. Deci, restul materiilor care
nu îţi plac sunt bagajul tău, de informaţii, de care ai nevoie, pentru a
reuşi jocul social din viitor.
16. Te poziţionezi corect faţă de profesor: în mod
normal el studiază cărţile alea de peste 15 ani, tu doar de două zile
sau o lună. Deci nu ai cum să « îi iei faţa », şi asta le linişteşte.
Dar ai cum să « iei faţa » colegilor: profesorul ia mereu pulsul clasei,
generaţiei, şi dacă eşti undeva peste media orelor învăţate de colegii
tăi nu ai de ce să te temi.
17. Dai un tur pe Facebook şi te umpli de
bucurie când vezi că toţi colegii tăi sunt la fel de nefericiţi ca tine.
18.
Iţi găseşti o mică ocupaţie
concretă – speli vase, coşi, sau faci ordine în agende sau acte.
Ordinea în acte e o activitate care te duce cu mintea foarte departe de
învăţat, şi te odihneşte mai mult decât două ore de Stăpânul Inelelor.
Si faci chestia aia tot la douăzeci de minute.
19. Îţi
spui sau tocmai îţi dai seama că viaţa şi succesul sunt făcute din
momente de fineţe, să zicem de subtilitate, dar nevăzute de nimeni, din
eforturi fine şi invizibile, dar că asta e viaţa, mai ales astăzi.
Nimeni nu va şti cât de mult te-ai chinuit ca să mai înveţi şi cursul 10
pe la ora 3 noaptea: dar în acea clipă te-ai decis că tu mai stai, mai
rezişti, că de fapt tocmai te trezeşti şi tocmai te apuci de treabă deşi
plănuisei să te culci pe la ora 1 – asta pentru că poate pentru prima
oară în viaţă te-ai decis să îţi dai o lecţie ţie însuţi de
perseverenţă.
20. Îţi faci patul şi te pui în pijama.
Apoi te enervezi şi mai înveţi vreo 2 ore în pijama fiind.
21. Te
rogi pentru ca profesorul să facă o criză de rinichi sau să îi nască
nevasta. Sau sa fie un incendiu la facultate, măcar o sală două. Apoi
poţi să te culci.
22. Sari peste capitolele sau paginile pe care nu le
înţelegi sau nu îţi plac. Faci un calcul de probabilitate: decât să stau
o zi întreagă cu un capitol neplăcut, mai bine învăţ două cărţi întregi
mai uşoare din care sunt şanse să îmi pice 50 la sută din subiecte.
23.
Renunţi pur şi simplu la examenul la care nu ai chef să înveţi, dar pe
celelalte mai uşoare le înveţi de nota 10. Sunt examene care te
stresează atât de mult încât te gândeşti numai la ele, petreci timpul
fiind stresat, rezultat nu înveţi nici la acela greu nici la celelalte
calumea. Mai bine ai o absenţă şi 6 de 9 decât 7 de 5.
24.
Atunci când înveţi, nu te mai uiţi la ceas. Te uiţi doar cand faci
pauze.
25. Daca ai trei ore la dispoziţie şi nu ai citit deloc
cele 12 cursuri, înveţi tot prin probabilitatea de a primi un subiect: decât cursurile
1-7, mai bine cursul 1, 3, 5, 7, 9, 11. Cursurile care au cele mai
multe concepte.
26. Metafizica în sesiune. Atunci când vine un examen,
apar tot felul de idei de auto-cunoaştere uitate de mult: “ar trebui să
citesc Cele cinci limbaje ale iubirii. Sau Cum fă fii fericit în cuplu.
Dacă înţeleg acea problemă nerezolvată de mult, o să am energie mai
multă ca să învăţ”. Rezultat, cele 3 zile pentru învăţat se duc pe
psihologie. Atunci, trebuie să faci un carneţel alături pe care notezi
toate aceste idei care apar, sunt lista ta de activităţi pentru vacanţă.
Sau, ca pauză, începi şi citeşti acele cărţi care acum, din senin aşa,
au devenit super-importante pentru echilibrul tău psihic…
27. În
loc să te gândeşti obsesiv la nota de examen, îţi imaginezi că va trebui
să ţii o conferinţă pe tema respectivă, pe una din temele cursului.
Eşti doar în faza de documentare.
28. Ceai de mentă, ajută la o
mai bună respiraţie.
Vitamina
B1 – înainte se găsea în pastile, acum doar în B Complex. Te
ajută foarte mult să te concentrezi, dar nu te bagă în fibrilaţii aşa
cum face cafeaua.
29. Ieşi să te plimbi des. Nu mai avem chef să învăţăm pentru
ca ni se pare ca e nedrept să fim obligaţi să învăţăm fix acea materie.
Plimbările de zece minute până la colţ îţi redau sentimentul că esti
liber şi că, dacă revii la birou să înveţi, este alegerea ta.
30. De
fapt studentul n-are ce face 3 luni, iar apoi are impresia că este
metafizic opresat de soartă fiind obligat să înveţe. Dacă ar munci sau
ar face două facultăţi, în mod firesc şi-ar da seama că, atunci când îi
rămâne timp să înveţe, ei bine e cazul să înveţe. Aşa că pauzele
faimoase sunt de fapt golurile dintr-o agendă care nu e încă complet
plină, aşa cum ar trebui. Decât să faci pauze, mai bine schimbi mereu
ocupaţia sau cursul.
Aşa facea Enescu, nu facea niciodată pauze
ci schimba solfegiul cu compoziţia muzicală, un stil de muncă cu alt
stil de muncă. Dacă îţi faci un program plin, de la spălat vase până la
vizitat un coleg, perioadele de învăţat se “înghit” mai uşor si mai ales
mai firesc.
31. Îţi iei la bătaie prietenul, prietena,
colegul de camera, marog orice fiinţă umană pe care o prinzi zâmbind cu
un suc în mână. Apoi te tragi de urechi şi revii la birou.
32.
Intuiţia principală a autorului. Sunt autori care au multe cărţi dar
toţi au o intuiţie principală. Felul în care au devenit cine au devenit,
lucrul în care cred. Dacă prinzi intuiţia principală înţelegi mai bine
de ce a scris acel om.
Intuiţia principală se poate găsi în
Prefeţe, Wikipedia, Documentare, etc. De acolo revii la un text care nu
mai e străin sau sec, e scris de un om pe care îl simţi mai aproape,
într-un fel.
33. Înveţi ca un joc. Exemplu: “Complexul
chinezesc” e o metodă de a face sport fără să te plictiseşti. E aşa: o
genoflexiune, o flotare, un abdomen, un briceag. Apoi două din fiecare,
trei din fiecare… până la zece (dacă se poate..), apoi câte 9, 8, … 2,
1. Şmecheria e că dacă te apuci să faci doar flotări, te plictiseşti
repede. Dar cu acest exerciţiu mintea ţi-e ocupată să calculezi, şi te
trezeşti cu vreo 400 de mişcări făcute în loc de 50.
La fel
ar fi jocul meu cu punctele de sprijin: sunt cinci categorii pentru a
învăţa (concepte, autori, autori secundari, date, exemple). Jocul e să
iei câte una din fiecare, apoi câte două, apoi câte trei din fiecare
capitol sau curs. Aşa că treci o dată prin curs şi iei câte un punct de
sprijin la fiecare curs. Cu o culoare anume, eventual. Apoi din nou prin
toată materia Acest joc îţi permite să iei nota de trecere chiar dacă
nu ştii tot, să faci asocieri atunci când înveţi şi să schimbi mereu
atenţia – deci să nu cazi în rutină. Mai multe la articolul Castorul şi Google Earth.
34.
Evident, sport. Cu cât mai mult cu atât mai bine. Jogging-ul mi se pare
cel mai potrivit, mai ales că nu durează mult şi te oxigenează foarte
repede.
35. Te uiţi pe Facebook la mutrele studenţilor din anul
mai mare şi îţi zici “Păi dacă urâţii ăştia au luat examenul, io de ce
nu pot?”
36. Nou vs. obligatoriu. Sofismul ascuns în starea de
blocaj faţă de materie este următorul: Cartea respectivă pe care trebuie
sa o înveţi era foarte interesantă atunci când o aveai doar de citit,
dar acum că “Trebuie” să o înveţi, ai impresia ca dacă cineva a
recomandat-o nu mai e descoperirea ta. Nu mai e ceva nou, deci nu mai e
original. Aceeaşi carte ar fi foarte interesantă la o ţigară la o terasă
– dar acum nu mai este.
E util atunci să schimbi locul care pentru
tine semnifică “învăţ din obligaţie”. O cafenea sau un Mall sunt un loc
unde poţi să îţi citeşti cartea dar să ai impresia că eşti în vacanţă
sau în Week-End. De fapt, tocmai aştepţi să intri la film, dar mai
citeşti un pic… Încă un pic… Şi uite aşa trece o carte, dacă eşti la o
cafeanea.
37. Ai învăţat cinci minute? Bravo, ai o şansă în plus la
examen. Nu te gândi că mai e mult, că materia e încă multă. La examen
trebuie să atingi o linie invizibilă după care profesorul spune “Destul,
subiectul 2!”. Orice minut învăţat creşte şansele să atingi acea linie.
E ca şi cum din mijlocul unei păduri începi să defrişezi copacii:
poiana e tot mai mare, dar pădurea din jur pare şi ea tot mai mare. Însă
profesorul nu dă notă pe pădure, el singur ştie cât de mare este: dă
notă pe poieniţa ta, dacă e mai mare faţă de celelalte poieniţe ale
colegilor.
38. Faci pauză şi contempli absolut idiotizat un căţel, o
pisică sau o găină care se plimbă prin curte, apoi îi şopteşti tandru:
Bucură-te, fiinţă fericită, că la tine în cap nu e loc pentru “Ciocnirea
Civilizaţiilor”!
39. Nu iei notele ca pe o chestie
personală.
40. Cea mai importantă competenţă de care
ai nevoie azi, pe lângă inteligenţa emoţională, este să selectezi rapid
esenţialul dintr-o masă mare şi haotică de informaţii. Într-un aeroport
sau într-un supermarket, pe Net sau la un curs e la fel. Aşa că nu e
vorba de o materie cu nume nesuferit nici de un prof pe care îl visezi
noaptea cu groază, e doar un joc-test util pentru viaţa ta: trebuie să
prinzi repede esenţialul. Fiecare curs e un Level, iar cei tari ies pe
partea cealalată – a anului sau a facultăţii.
41. Dai
jos un film care se adeverește a fi prost, sau te uiți la un Show TV în
limba română și te apuca greata. Ieși în fata blocului și dai de doi
“țărani mitocani” . Apoi ai o revelaţie “Băi mâncaţi-aş, dar ce făceam
eu aici era chiar interesant!”
Totul e ca revelația sa nu vina
prea târziu. Viata de student, chiar si în sesiune la 2 noaptea, e
minunată: din păcate iți dai seama de asta doar după facultate. La fel
ca la liceu: Cui nu i-e dor de liceu?
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Va rugam nu injuratii aveti un limbaj decent nu de messenger facebook fiti la subiect!